Katso otsikkoa. Poimi sieltä sana. Eikö niin että sinä, rakas lukijani, kyllä tiedä että tarkoittamani sana on klamydia. Sana on aika pieni ja ennen oon aina nauranut sille, kun siis sehän on aika mielettömän hyvän bändin nimi ja siitä tulee mieleen Jokerin aine v. 2007 ja kaikkea muuta mukavaa. Sitten tulee se käänne...

 

"Mikä on klamydia?

Klamydia on yleisin bakteerin aiheuttama seksitauti Suomessa. Jo 1950-luvulla tiedettiin, että tippurin lisäksi oli toinenkin miesten virtsaputkitulehdusta aiheuttava seksiteitse tarttuva tauti. Kuitenkin klamydian merkitys nousi esiin vasta 1980-luvulla. Taudin aiheuttaa Chlamydia trachomatis -bakteeri.

Klamydiabakteeri lisääntyy hitaasti kohdesolussa suojassa elimistön puolustusmekanismeilta tuottaen uusia bakteereita. Tämän vuoksi taudin itämisaika on pitempi kuin tippurilla, noin kaksi viikkoa, ja tauti on luonteeltaan usein piilevä ja oireeton. Klamydiatartunta voi olla vähäoireinen tai täysin oireeton, etenkin naisilla. Kuitenkin myös oireeton potilas tartuttaa tautia eteenpäin suojaamattoman seksin välityksellä. Oireettomalle tartunnankantajalle voi myös kehittyä vakavia jälkiseurauksia. Tällainen oireeton klamydiatartunta voidaan todeta vain klamydiatestauksella. Klamydia tarttuu yhdynnässä, mutta vastasyntynyt voi saada tartunnan klamydiaa sairastavalta äidiltään synnytyskanavasta. Klamydia tarttuu myös suuseksin välityksellä."

Terveydenhoitaja ojentaa ohjeistuslapun näytteen ottoa varten. Oon menossa huomenna testeihin ja torstaina lääkäriin. Tämä on aika helvetin pelottavaa, koska me ollaan kuitenkin ihan joka kerta käytetty suojausta ja periaatteessa kummallakaan ei edes pitäis olla mitään tauteja valmiiksi.

Mua itkettää. Mä en tiedä mitä teen, en ainakaan kerro äidille. En vaikka vastaus olis se pelottavampi. En voi kertoa edes siskolle, kun se on taas kadonnut johonkin.. Mutta kyllä mä tiedän että sä luet tän ja jos sä luet niin oo kiltti ja puhu mulle taas, oon niin yksin tän asian kanssa.

Madekin vaan hokee, ettei tarvii pelätä ja ettei kannata huolestua liikaa ja miten tää mun oireilu on nyt jotain ihan muuta. Mä en tiedä mitä mä tekisin jos tää oliskin klamydia, ihan tosissaan. Mä en varmaan kehtais kattoa enää ihmisiä silmiin. Olisin se tyttö, joka yhdessä kesässä onnistui tekemään itsestään jotain muuta kuin mitä oli ja sairastu ja tappo itsensä koska ei kestänyt häpeää.

Kyllähän siihen on lääkkeet, minä tiedän sen. Ja minä tiedän myös, etten ole ainoa lähipiiristäni jolla klamydia on ollut joskus... Se on vaan se henkinen morkkis joka tollasesta seuraa.

Toivotaan että kaikki on kunnossa. :)

Ai niin... Hyviäkin uutisia. 22.8.2010 M<3H.